سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوستدار سلامتی

اساس حکمت، دوری گزیدن از نیرنگ است . [امام علی علیه السلام]

نوشته شده توسط:   آرامش و رهایی  

امثال و حکم زبان عربی
چهارشنبه 88 اردیبهشت 2  9:22 صبح
با سلام
 سعی می کنیم تعدادی از مهمترین ضرب المثل های  زبان عربی را برای شما ذکر کنیم تا با امثال
و حکم زبان عربی آشنا شوید و بتوانید از آنها استفاده کنید . 
1-  اختلط الحابلُ باالنابل : خر تو خر شد .
2- أدهی من ثَعلب : زیرک تر از روباه  
3- إرحَم تُرحَم : رحم کن تا رحم بشوی.  
4- أطلب العلم من المهدِ إلی اللّحد : ز گهواره تا گور دانش بجوی . 
5- أعلّمه الرمایة کلّ یومٍ    فلمّا اشتدّ ساعدُهُ رمانی   
( کس نیاموخت علم تیر از من     که مرا عاقبت نشانه نکرد )  
  6- أغرّ من سراب : فریبنده تر از سراب  
7- أقاربک عَقارِبُک  :   ( گر چه ایشان اقاربند همه     در اقارب عقاربند همه )  
8- أکرم من حاتم  : ( بخشنده تر از حاتم )
  9- أکسب من نمل : ( در طلب روزی کوشاتر از مورچه)  
10- أکل الدهر علیه و شرب : (هفت کفن پوساند)  
11- أتیهُ من قوم موسی : گمراهتر از قوم موسی  
12- أحذرُ من غُراب : محتاط تر از کلاغ
 13- أحرّ من الجَمر : داغ تر از گدازه  
14- إذا جاء القدر عَمِی البَصَر :  
چون قضا بیرون کند از چرخ سر      عاقلان گردند جمله کور و کر  
15- إذا متُّ ظمآناً ، فلا نزل القطر   أو   و لیکن من بعدی الطوفانُ : بعد از من گو زمین را آب گیرد 
16- إسمع و لا تُصدّق:  بشنو و باور نکن
17- أشأم من بَراقِش : شومتر از جغد
18- إنّ مع العسر یسراً : در پس از هر گریه خنده ای است .
19- أیأسُ من غریق : مایوس تر از غریق
20- إیاک أعنی و اسمعی یا جارة : به در می گویم که دیوار بشنود 
21- أحلّ من لبن الام  : حلالتر از شیر مادر 
22- إذا کان ربّ البیت بالدّف ناقراً     فَشیمة اهل البیت کلّهم الرّقص 
کدخدای ده که مرغابی بود     بر سر آن ده چه رسوایی بود 
23- الأصاغرُ یهفون و الأکابرُ یعفون 
از بزرگان عفو بوده است از فرو دستان گناه
24- أصفی من الدمع : زلالتر از اشک 
25- أطیبُ من نَفَس الرّبیع : پاکتر از نسیم بهاری 
26- ألا لیت الشبابُ یعودُ یوماً    فأخبره بما فعل المشیبُ 
جوانی کجایی که یادت بخیر 
27- الإناء ینضحُ بما فیه 
از کوزه همان برون تراود که در اوست 
28- البلیّة اذا عمّت طابت : مرگ به انبوه جشن باشد
29- بیضة الیوم خیرٌ من دجاجة الغد
سرکه نقد به از حلوای نسیه 
30- تجری الریاح بما لا تشتهی السفن
برد کشتی آنجا که خواهد خدا      اگر جامه بر تن کند ناخدای


نظرات شما ()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
چشم بیمار
آموزش تصویری زبان عربی
طب سنتی و گیاهی
بانک صوت و فیلم رایگان
آداب آشامیدن در اسلام
حسن روی دلبر
جوانان و فصل طراوت
امثال و حکم زبان عربی
یاران امام زمان (علیه السلام)
قراء و قرائات هفتگانه قرآن
افسوس آخر !
دوست کجاست؟
زندگینامه آیت الله محمد حسن هرسینی کرمانشاهی
طه حسین ادیب بزرگ عرب
روز ترویة (یوم الترویة)

پنج شنبه 103 فروردین 30

کل:   66811   بازدید

امروز:   1   بازدید

دیروز:   12   بازدید

فهرست

[خـانه]

[ RSS ]

[ Atom ]

[شناسنامه]

[پست الکترونیــک]

[ورود به بخش مدیریت]

پیوندهای روزانه

پایگاه آیت الله جوادی آملی [10]
پایگاه نهج البلاغه [23]
پایگاه حوزه [6]
پایگاه آیت الله سیستانی [8]
پایگاه مقام معظم رهبری [6]
پایگاه آیت الله بهجت [10]
پورتال اطلاع رسانی راسخون [11]
[آرشیو(7)]

آشنایی با من

دوستدار سلامتی

لوگوی خودم

دوستدار سلامتی

دسته بندی یادداشتها

313 نفر . 8 ذی الحجة . آداب آب خوردن . آن روزها طه حسین . آیت الله مظاهری . آیت الله هرسینی . ادیب بزرگ عرب . ازغدی . افتخاری . الایام طه حسین . امثال و حکم در زبان عربی و فارسی . ترویه . جستجوی دوست . جوادی آملی . جوانی . حفص از عاصم . حق شناس . خال لب . دوست بگو . دوستیابی . روز ترویه . سخنرانی . ضرب المثل . طراوت زندگی . طه حسین . عمر . قرآن . قراء سبعة . قرائت قرآن . قرائتی . کوتاهی عمر . مداحی جدید . مصباح یزدی . مکارم شیرازی . ملاهادی سبزواری . ناصری . نقویان . نوشیدن در شب و روز . نویسنده بزرگ عرب . ها و هو . هرسین . هرسینی کرمانشاهی . هشتم ذی حجة . هفت قرائت قرآن . یاران امام زمان . یوم الترویة .

اشتراک

 

طراح قالب

www.parsiblog.com